Kredittkort gir forbrukerne en rekke fordeler og rettigheter som de færreste kjenner til.
Dessverre har dette betalingskortet fått et ufortjent dårlig rykte. Veldig mange ser på kredittkort som dyre, unødvendige kort som skal bane vei inn til personlig konkurs. Mange tror at høye renteutgifter og store regninger er rett rundt hjørnet i det sekundet man får et kort sendt i postkassen.
Men slik er det ikke. Bruker du kortet på en smart måte, så vil det være en ufattelig stor fordel å bruke kredittkort på de fleste kjøp. Kredittkort er en av få muligheter du har til å låne penger gratis. I tillegg kommer de fleste kort med gode bonus- og cashbackløsninger.
Men nå skal vi dekke et tema som er utrolig viktig, men svært ofte oversett. Det er nemlig ikke mange nordmenn som er klar over hvor mange rettigheter man har når man bruker kredittkort i stedet for debetkort.
I denne artikkelen har vi derfor valgt å gå gjennom de ulike rettigheter du har som kortholder når det gjelder kredittkortsvindel, kjøpsbeskyttelse, tilbakeføring av beløp og mer.
Innhold
Rettigheter med kredittkort mot kortsvindel
Uttrykket «kortsvindel» har dessverre dukket opp flere og flere ganger i mediene de siste årene. Hos VG kan vi både lese saker om hvordan:
- To personer ble tatt og siktet for omfattende kortsvindel i Oslo-området.
- …og en trist sak om hvor mange nordmenn som blir utsatt for det samme via såkalte falske nettbutikker.
Det første folk tenker når de ser at penger har forsvunnet på mystisk vis fra kontoen, er:
«Å NEI!!! Kan jeg få tilbake disse pengene fra banken?!»
Kort sagt: ja. Hvis du har brukt kredittkort.
Rettigheter ved kredittkortsvindel er svært viktige for å beskytte forbrukere mot uautoriserte transaksjoner og tap.
Når det gjelder kredittkortsvindel, er det banken som har ansvaret for å håndtere situasjonen og beskytte kortholderen.
Dette betyr at du med et kredittkort vil slippe å betale krav i tilfeller hvor noen stjeler, eller på andre måter som får tak i kortinformasjonen og misbruker kredittkortet ditt.
Det er veldig viktig å påpeke at dette ikke gjelder hvis du har betalt med debetkort. Det er betydelig lettere å få tilbake pengene når du har benyttet kreditt. Dette bunner ikke i at banken ser på kredittkortkunder som viktigere enn «vanlige kunder». Men det finnes en lovbestemmelse som tilsier at det er bankens oppgave å spore opp og få tilbake pengene ved kredittkortsvindel.
Rettigheter med kredittkort ved varekjøp
Ifølge Finansavtaleloven har du faktisk krav på å klage direkte til kredittyter dersom du bestiller eller kjøper en vare som ikke får.
Her gjelder det ikke bare når man faktisk ikke mottar varen, men også dersom man mottar en vare med feil eller mangler.
Du er faktisk sikret uansett om du gjennomfører kjøpet på nett eller i vanlige butikker i Norge eller utlandet.
Rettigheter ved kjøp hos et firma som går konkurs
Finansavtaleloven forteller også at du kan klage til kredittyter dersom du kjøper en vare med garanti hos et firma som går konkurs.
Dette kan for eksempel bety at kredittyteren må overta garantien for et ødelagt produkt dersom du kjøpte varen gjennom en bedrift som nå er konkurs.
Denne regelen har blitt fastslått av Bankklagenemda.
Selv har jeg personlig vært utsatt for en slik situasjon da jeg kjøpte flyreise hos Flyr – rett før de gikk konkurs. I og med at jeg hadde kjøpt reisen med kredittkort, så fikk jeg naturligvis alle pengene tilbakebetalt kjapt.

Slik går du fram for å ta i bruk rettighetene ved varekjøp
- Forsøk først å løse problemet med selger.
- Kontakt kredittyter (banken som har levert kredittkortet til deg) så snart som du skjønner at det ikke nytter å snakke med selger.
- Rettigheter ved varekjøp gjelder ikke dersom du kjøper en privatperson.
- Krev kredittyter for det samme som du ville krevd selger for. Husk at dette må være et kronebeløp.
- Du må kunne dokumentere kjøpet og hva det kostet i klagen.
- Du vil nå ha rett på refundering av tilsvarende summen som er trukket fra kredittkortet ditt.
Reiseforsikring og kjøpsforsikring er ofte inkludert
Reiseforsikring og kjøpsforsikring er riktignok ikke en rettighet man har som bruker av kredittkort, men det er likevel verdt å nevne.
De fleste gode kredittkort i Norge tilbyr nemlig gratis reiseforsikring og kjøpsforsikring. Det kreves alltid at hele eller deler av reisen har blitt finansiert med kortet. Som regel har kredittkortselskapene en regel på at minst 50 % av reisens utgifter skal være dekket med det samme kortet.
Hva reiseforsikringen dekker, er veldig ulikt fra kort til kort. De aller fleste kredittkortselskaper har en ganske dårlig gratis reiseforsikring. Ofte bruker bankene det som et markedsføringstriks for å få kunder. Men når man står på Koh Lanta i Thailand og har mistet bagasjen sin på en lokal buss, så finner man raskt ut at forsikringen ikke dekker slike saker….
Vi i Kredittkortduden vil alltid anbefale å sjekke betingelsene til kredittkortet ditt nøye og alltid velge et med flest mulig fordeler tilpasset ditt behov. Du kan også lese våre anbefalinger over de beste kredittkortene med reiseforsikring.

Oppsummert om dine rettigheter med kredittkort
- Du er beskyttet mot kortsvindel.
- Du beholder garanti på varer som er kjøpt der selger går konkurs.
- Du får rettigheten ved feil eller mangler på varekjøp.
- Du får ofte mange gode fordeler som f.eks. reiseforsikring og kjøpsforsikring inkludert.

Gode rettigheter som forbruker når man benytter seg av kredittkort i Norge
Å betale med kredittkort gir ikke bare økonomisk fleksibilitet, men også sterke forbrukerrettigheter. Norske forbrukere har flere lovfestede beskyttelser når de bruker kredittkort, spesielt knyttet til reklamasjoner, svindel og refusjoner.
Ekstra beskyttelse gjennom finansavtaleloven
En av de viktigste fordelene med kredittkort er at bankene har et medansvar dersom noe går galt med et kjøp. Dette betyr at hvis en vare eller tjeneste ikke leveres, er mangelfull eller hvis en selger går konkurs, kan du kreve refusjon fra kredittkortselskapet. Denne rettigheten er forankret i finansavtaleloven § 54b, som gir ekstra sikkerhet sammenlignet med betaling med debetkort eller kontanter.
Kredittkort gir også bedre beskyttelse mot svindel. Dersom kortet blir misbrukt, kan banken sperre kortet og refundere uautoriserte transaksjoner, forutsatt at du ikke har handlet grovt uaktsomt. I tillegg har de fleste kredittkort innebygde kjøpsforsikringer som kan dekke skader, tyveri eller tap av varer innen en viss periode etter kjøpet.
For reisende gir mange kredittkort også reiseforsikring, som kan dekke utgifter ved forsinkelser, avbestillinger eller sykdom på reise. Samlet sett gir kredittkort langt bedre forbrukerrettigheter enn mange andre betalingsmetoder, noe som gjør det til et smart valg for større kjøp eller netthandel.