Er kredittkortet mistet eller frastjålet? Da er det viktig å sperre kredittkortet umiddelbart.
Mange tror at det finnes et fellesnummer for alle norske banker i Norge når det kommer til sperring av kort. Dette stemmer ikke. Men lengre ned i artikkelen vil du se telefonnumer til de største norske bankene for sperring av kort.
I denne artikkelen går vi gjennom hvordan du kan sperre kredittkortet ditt og gir deg flere fremgangsmåter for sperring av kort.
PS! NordVPN (en leverandør av VPN-tjenester) utførte nylig en undersøkelse av norske kredittkort som selges på det mørke nettet. Per november 2025 var det over 12,000 (!) norske kort som kunne kjøpes. Med andre ord: det finnes mange kort der ute som allerede ligger klare til å bli ID-svindlet. Du bør alltid sperre kredittkortet ditt så raskt som overhodet mulig hvis du har mistanke om at informasjonen er på avveie.
Fremgangsmåter for sperring av kort
Sperring av kredittkort via telefon
Finn telefonnummeret til kortutstederen eller banken hvor du har kredittkortet ditt. Deretter bør du forklare situasjonen og be om å få kredittkortet sperret. Når du ringer inn vil du måtte spare på kontrollspørsmål som ditt navn, personnummer, hva du har brukt kredittkortet på eller lignende.
Ofte er det ikke nødvendig å huske kortnummeret ditt. Banken vil selv kunne finne frem til deg som kunde ved hjelp av personnummer og annet personalia.
Nedenfor har vi laget en tabell med telefonnumre for å sperre kredittkort hos norges mest populære kortutstedere:
Nedenstående tabell er oppdatert per november 2025, men avvik kan forekomme. Skulle du ringe et «dødt» telefonnumer, så anbefaler vi at du sjekker ut din banks nettside.
| Kredittkortutsteder | Telefonnummer for sperring av kort |
| American Express | 24 05 52 65 |
| Bank Norwegian | 23 36 16 99 |
| DNB | 04800 |
| Santander | 21 08 21 00 |
| Ikano Visa | 66 85 86 88 |
| yA Bank | 23 20 46 00 |
| Shell Mastercard | 22 56 33 00 |
| Storebrand Mastercard | 915 08880 |
| Morrow Bank | 33 00 55 00 |
| Re:member | 73 89 77 55 |
| Handelsbanken | 22 39 77 00 |
| TF Bank | 56 99 92 00 |
| Santander | 21 08 30 00 |
| 365 Direct | 815 00 365 |
Det er godt å få en umiddelbar bekreftelse på at kortet ditt er sperret. Denne bekreftelsen vil du kun få ved å ringe banken eller finansinstitusjonen som har gitt deg kortet.
Som regel har de fleste (seriøse) norske banker et nummer du kan ringe 24 timer i døgnet. Dette nummeret er dedikert til nødsituasjoner; som å sperre kortet.
Du trenger derfor ikke vente til neste dag med å sperre kortet. Telefonlinjen pleier også å være åpen på lørdager og søndager.
Alternativ: sperre kredittkort ved hjelp av e-post
Vi ser at noen andre nettsider anbefaler å sperre kredittkort ved hjelp av e-post.
Dette anbefaler ikke vi i Finansduden. E-post er ingen effektiv kommunikasjonsmetode. Når du har mistet eller blitt frastjålet kredittkortet, så er det viktig at sperring skjer raskt.
Du bør alltid benytte deg av telefonen for slike henvendelser.

Sperr kortet via nettbanken
En annen metode er å sperre kortet i nettbanken.
De forskjellige kortutstederne har ulike prosesser for sperring av kort i nettbanken. Dette er avhengig av nettbankens grensesnitt og utstederens retningslinjer. Hvis du er usikker eller har spørsmål, anbefales det å kontakte kundeservice for hjelp og veiledning
Som oftest vil du måtte følge denne prosessen:
- Logg inn på nettbanken din ved å gå til nettbanken og ved å logge på med BankID.
- Naviger til området for kredittkort i nettbanken.
- Finn det aktuelle kredittkortet du ønsker å sperre.
- Vanligvis vil du kunne finne en lenke som sier «Sperre» eller «Blokkere kortet.» Klikk på den.
- Du kan bli bedt om å signere med BankID på nytt.
- Etter at du har signert med BankID, blir kredittkortet sperret umiddelbart. Du får vanligvis nå en bekreftelsesmelding på skjermen eller meldingsboksen i nettbanken
Hvis du har flere kredittkort knyttet til kontoen din må du gjenta trinnene for å sperre hvert kort individuelt.
Sperr kortet via e-post
En siste mulighet er å sperre kredittkortet via e-post. Dette er kun mulig å gjøre dersom kortutstederen har oppgitt en e-postadresse for formålet, noe dessverre få banker har.
Derfor anbefaler vi i Kredittkortduden deg alltid å bruke et av de to andre alternativene når du skal sperre kredittkortet ditt.
Andre artikler relatert til sikkerhet og kortbruk
- Hva betyr tallene på et kredittkort? Her får du svaret
- Hva koster det å ha et kredittkort?
- Årsgebyr på kredittkort – Alt du må vite
Ditt personlige ansvar ved kredittkort-svindel
Skulle du si fra til banken veldig raskt om at kredittkortet er stjålet eller brukt til svindel, så slipper du som regel unna. Du trenger altså ikke betale for skaden som har skjedd.
Dette gjelder også hvis du ikke har vist såkalt uaktsomhet. Uaktsomhet kan for eksempel være at:
- Du har vært beruset og brukt kortet på steder det ikke burde brukes.
- PIN-koden har vært oppbevart sammen med kortet.
- Eller at du har handlet på nettbutikker som utelukkende er satt opp til svindel.
Men vi i Finansduden anbefaler alltid at du tar kontakt med banken og sperrer kredittkortet så fort du kan. Vær litt smart når du oppbevarer kortene (spesielt i utlandet). Og meld fra lynraskt hvis du merker at noe kan være galt.

Får man tilbake pengene hvis noen andre bruker kredittkortet ditt når det har blitt stjålet?
Dersom kredittkortet ditt blir stjålet og misbrukt av en annen person, har du som regel gode muligheter til å få tilbake pengene. Norske banker og kredittkortselskaper følger strenge regler for svindelbeskyttelse, men det kreves at du selv handler raskt for å begrense tapet.
Ansvarsregler og sikkerhetstiltak
Banker og kortutstedere har klare retningslinjer for hvordan uautoriserte transaksjoner håndteres. Hvis du melder fra om tyveriet så snart du oppdager det, og du ikke har opptrådt grovt uaktsomt, vil du normalt få tilbake pengene. De fleste kredittkortselskaper har også nullansvarsordninger, som betyr at du ikke er økonomisk ansvarlig for svindeltransaksjoner så lenge du har fulgt bankens sikkerhetskrav.
Dersom noen har brukt kortet ditt med PIN-kode, eller hvis banken mener du har vært uforsiktig med oppbevaringen, kan du imidlertid få et visst ansvar for tapet. Det er derfor viktig å sperre kortet umiddelbart hvis det blir borte, samt følge med på kontoutskrifter for å oppdage eventuelle mistenkelige belastninger. Jo raskere du reagerer, desto større er sjansen for å få tilbake pengene uten komplikasjoner.